Kazivač: Nikola Ilić (Vis, 1890, nepoznata godina smrti; facenda zapisana 1960.)
žalovat se – izraziti sućut (1).
veja – bdjenje uz mrtvaca (1).
izbit se – skupiti se, stisnuti se u grupi (2).
perke – jer (2).
plafun – strop (2).
profundat se – propasti, utonuti pod teretom (3).
piz – teret (3).
narodnost – krivo upotruijebljen ideološki termin iz vremena poslijeratnog socijalizma za pojam – masa ljudi (3).
katrida – stolica (4).
karsil – mrtvački sanduk (4).
iskrenut se – izvrnuti se, propasti (4).
konoba – podrum (4).
bilo me je afanalo – bio sam izgubio svijest (4).
bokun boje – malo bolje (5).
fiso gledo – gleda ukočenim pogledom (5).
ažvelto – brzo (6).
tarkat – trčati (6)
oljavivat se – odazivati se (6).
tarceć – trčeći (7).
apjombo – okomito(7).
jopno – vapno (7).
iskapulat se – izbaviti se (7).
veći – više (7).
surgovat se – sidriti se, fig. upadati, propadati (7).
fundat – potopiti (7).
manavol – pomoćni zidar (7).
salbun – pijesak (7).
finit – završiti, dospjeti do (7).
facoda – kameni blok za gradnju (7).
ala lipuga greba! – kakvog li lijepog groba! (7).
rebumbovat – odzvanjati (8).
penšir – briga (8).
tarkat – trčati (9).
kredat – galamiti, vikati (9).
ponistra – prozor (9).
perke – jer (9).
lancun – plahta (9).
arevat – stići (10).
rumbat – provaliti (10).
skale – stube (10)
kamara – soba (10).
cudo – čudo (10).
rebativat – otkucavati (10).
vididu – vide (10).
trentaun – igra kartama u kojoj je cilj, uzimajući karte, doći do 31 boda (13).
alavija – sasvim, potpuno (13).
letanije – litanije (13).
batuda – udarac, jak doživljaj (14).
cejadini – ljudi, čeljad (14).
škapulat se– spasiti se, izbaviti se (14).
lumer – broj (14).
inšempjone tikve – lude glave (15).
Facenda Kako je bil Frone Lokorda oživil priča je o događaju s veje. To je običaj bdijenja povodom smrti mrtvaca u njegovoj kući. Kako se skupilo puno ljudi propao je pod i svi se našli u konobi skupa s mrtvacem. Ovu facendu ispričao je Višanin Nikola Ilić 1960., a tada je imao, kako kaže na kraju svoje priče, 70 godina. To znači da je vjerojatno rođen 1890. Stoga je ovo i jedan od najstarijih zapisa viškoga govora te kao takav važan jezični dokument.
Kako se skupilo puno ljudi u sobi, propao je pod i svi se našli u konobi skupa s mrtvacem. Pripovjedač je sudionik događaja koji se prilikom pada onesvijestio, a kad se osvijestio nije više oko njega bilo nikoga jer su se razbježali od straha, jedino je bio mrtvac koji je sjedio kao živ i njemu se činilo da ga promatra, a pred tim prizorom on je bježeći upao u bazen s vapnom u podu konobe te se jedva izvukao ipobjegao izazivajući, obijeljen vapnom, strah sviju koji su ga ugledali i pred njim zatvarali vrata i prozore.
Svijet facendi još je uvelike uronjen u razne strahove od onostranih pojava: od duhova pokojnika, noćnih hudoba, macića, vila, raznih noćnih prikaza. Priče o toj temi imaju funkciju oslobađanja od straha kroz humorističnu interpretaciju događaja. Publika facende kroz te priče, koje humoristički prikazuju iskustvo susretas priviđenjem ili najčešće s insceniranim događajima ili prizorima u svrhu zastrašivanja, smijehom se oslobađa vlastita straha.
Pripovjedač potencira komiku svoje vlastite naivne pozicije kao aktera stvarnog događaja. Autoironijom on potencira komiku situacije u kojoj jedan ispraćaj mrtvaca postaje komičan događaj.